Ronde tafel, maandag 16 januari jl.

woensdag 25 januari 2023

Op uitnodiging van school konden ouders verleden week maandag, met een kop koffie, aanschuiven aan een Ronde tafel gesprek op het Woudhuis. Op de agenda stonden de onderwerpen: schoolontwikkeling, communicatie en ouderbetrokkenheid.

Met de aanwezige ouders kijken Susanne en Marlette terug op een fijne avond met een constructieve opbrengst waarin iedereen met hun eigen bril op met elkaar in gesprek ging. De Ronde tafel was zo’n prettige vorm om met elkaar te praten dat ons geadviseerd is dit erin te houden; een laagdrempelige manier om open naar elkaar te luisteren en met elkaar te praten. Dit wordt vervolgd!

De punten die daar uit gekomen zijn staan hieronder beschreven.

Schoolontwikkeling
De school streeft ernaar dat elk kind elke les leert. Daar leggen wij onze focus op. We richten ons op het bevorderen van het maken van eigen keuzes en het ontdekken of stimuleren van interesses en talenten. Daarbij wil de school steviger (terug) op kaart in Apeldoorn!

Ouders merken dat de uitgezette ontwikkelingen worden omarmd door het schoolteam doordat:

· er meer maatwerk wordt geleverd (kindgericht)
· processen binnen de school afgemaakt worden
· de leeromgeving rijker neergezet wordt.

Informeel meekijken via Parro
Ouders met kinderen in de onderbouw ervaren dat de leerkrachten actiever zijn in het plaatsen van berichten op Parro; zo zien ouders wat er op school gebeurt. In de bovenbouwgroepen worden dit soort berichten minder geplaatst. Ouders begrijpen dat daar minder tijd voor is, maar ervaren positief dat een foto en/of kort berichtje meer gesprekstof over school geeft voor de ouders met de kinderen.

Verwachtingen communiceren
Wat mag je van de leerkracht verwachten en wat niet? Er zijn ouders die er tegenaan lopen dat er zaken veranderen, bijvoorbeeld het beoogde effect van huiswerk mee naar huis. Dit soort zaken kan de school explicieter uitdragen zodat een kind en ouder weten waarover ze met school in gesprek moeten over mogelijkheden.

Zichtbaarheid
De school is bezig om een heleboel aan te pakken om de school weer op de kaart te krijgen met als doel te groeien. Er gebeuren mooie dingen, maar die worden nog niet zoveel buiten de school gedeeld. De school heeft een Facebookpagina, die wat actiever ingezet kan worden en de website moet worden geüpdatet. De school wil met de nieuwe naam, het gepimpte schoolplein en visie, in het voorjaar naar buiten, zodat er ook beeldmateriaal is en dan met een knaller in de “Kijkwijzer” en andere media. Ouders geven aan dat er nu al mooie dingen gebeuren dus vooral blijven en meer delen!

Ouderbetrokkenheid
De school streeft ernaar om met elke ouder en kind samen te werken en elkaar regelmatig te ontmoeten. We proberen dit te doen door activiteiten te organiseren, zoals een inloop, waar we elkaar zien en spreken.

Ontmoeting
De ouders van de Ronde tafel voelen zich welkom op school en ondervinden warm contact met de teamleden. De driehoeksgesprekken en bijeenkomsten (bijvoorbeeld de expositie in december) zijn fijne ontmoetingsmomenten.

Ouders in contact met ouders
Een Ronde tafel zou nog veel beter bezocht kunnen worden, want zowel school als de ouders vinden het prettig om met meer mensen in gesprek te kunnen. Was u er deze keer niet bij? Laat u bijpraten en ga met iemand mee om het een keer te ervaren, want ieders inbreng is waardevol. Bij de inloopmomenten zijn activiteiten waar ouders met de kinderen samenwerken in een groep ook een mooi moment om eens samen in gesprek te zijn en elkaar beter te leren kennen.

Communicatie
De school streeft ernaar dat er een gevoel van laagdrempelig contact ervaren wordt bij ouder en kind. Parro is een laagdrempelig middel om vanuit school met de ouders te communiceren. Nu loopt dit en ervaren de aanwezige ouders het als heel informatief. De Parro-agenda is een prettig middel voor ouders om overzicht te houden op activiteiten. School heeft de agenda nog maar net in gebruik en het gebruik kan zeker nog opgeschroefd wanneer er een heleboel data in 1 keer wordt gelanceerd.

Soms zijn berichten kort en bondig en staat er niet bij wat de achtergrond is van een beslissing. De ene ouder vindt dat genoeg en de andere ouder heeft wat meer achtergrondinformatie nodig, zodat hij/zij begrijpt waarom bepaalde keuzes gemaakt worden.