Groep 1/2 verhuizen: “Bij mij thuis”

woensdag 8 november 2023

Gaat vanuit het thema, ‘Bij mij thuis’, naar het thema ‘Verhuizen’. Dit begint met een startles waarin de volgende gesprekvragen centraal staan:
– Wie is er weleens verhuisd?
– Hoe voelde dat? Waarom?
– Wat is er leuk aan verhuizen?
– Wat kan er minder leuk zijn?
– Wat moet er allemaal gebeuren bij verhuizen?

De rode draad tijdens het thema zijn raadsel aan de hand van het proces. Deze raadsels worden aan het einde van een les voorgelezen, zodat de kinderen er over kunnen nadenken. Om de betrokkenheid bij de kinderen te vergroten, worden de raadsels mee naar huis genomen, zodat er samen met de ouders over nagedacht kan worden. De dag erna wordt de oplossing besproken en gaan de kinderen met verschillende activiteiten aan de slag.

Een aantal lesdoelen die behandeld worden binnen het thema zijn:
Begrijpend Luisteren (lezen):
De kinderen kunnen gedurende langere tijd naar een verhaal luisteren en kunnen gericht antwoord geven op vragen.
Taal en rekenen:
De kinderen leren omgaan met inhouden. Vergroten hun woordenschat. Kunnen redeneren over een probleem en een oplossing bedenken. Het hoekenplein in de hal is al ingericht met huizen en deze blijven in basis nog staan voor dit thema, maar gaandeweg zal de inhoud steeds meer te maken krijgen met verhuisactiviteiten. Dit verrijkt de leeromgeving zodat de kinderen steeds kunnen toepassen van wat ze nieuw geleerd hebben.